Drop

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Akan Pano


widgets

Ekmek İsraf Etmeyin

Tüketici Hakem Heyeti Kararı Nasıl İcraya Konulur Yeni Tüketici Kanunu ve Uygulamaları İle Neler Değişti Tüketici Davalarında Belirsiz Alacak Meselesi Bıktıran SMS Reklamlarını Şikayet Edebilirsiniz Bizi Facebook ve Twitter'dan Takip Edebilirsiniz Bize Yazın Cevap Verelim

17 Ağustos 2012 Cuma

Yeni Tüketici Kanun taslağı ve koparttığı fırtına

Tepkiler:  

Tüketici Kanun taslağı bir şekilde basına sızdı. Nasıl sızdığı ise bir muamma! Ancak burada asıl üzerinde düşünülmesi gereken ise şu; henüz tüketici derneklerinin bu taslak çalışmasından haberi yokken bu çalışma nasıl sızdırıldı anlamak hakikaten güç.

Gönül şunu isterdi ki bakanlık, bu işin merkezinde bulunan tüm tüketici derneklerine bu kanun taslağını gönderip görüş ve önerilerini aldıktan sonra bunu kamuoyu ile paylaşılmasını yapmasıydı. Ama ne yazık ki bu böyle olmadı…

Yeni Taslakta ne gibi olumlu değişmeler var.

Kredi kartı, hesap işletim ücreti ve diğer 31 hizmete ilişkin bedel kesintilerine yasak getiriliyor.

Kapıdan Satışlarda cayma süresi 14 gün oluyor.

Ayıplı malda iade süresi 6 aya çıkıyor.

Konutlarda maket satışı dönemi bitiyor. Artık proje aşamasında ve yalnızca maketi yapılan inşaatların satışı yapılamayacak. Ön ödemeli konut satışlarında cayma hakkı getiriliyor ve bu süre 14 gün.

Ayıplı mal veya hizmette tüketici ayıbı satıcıya yazılı olarak bildirmekle yükümlüydü. Yeni taslak kanunda bildirim yükümlülüğü kaldırılıyor.


Abonelik sözleşmeleri iptali kolaylaşıyor.

Tüm bunların hepsi olumlu gelişmelerdir.

Fakat eksikliklerin yanı sıra endişelerimizden olduğunu belirtmekte yarar vardır. Şöyle ki; bankacılık sektörü, faiz dışı gelirlerinin yasaklanmasına bugüne kadar hiç razı olmadılar. Bundan sonrada olacaklarını sanmıyorum. Yani kredi kartı aidatı gibi saçma sapan bir soygun sisteminin bir bankacılık uydurması olduğunu bilmeyen yok. Zaten banka kartları ve kredi kartları kanununa bakılırsa 24. Madde her şeyi açıkça gösteriyor. Diyor ki sözleşmede açıkça belirtilmeyen komisyon veya benzeri isimler altında hiçbir ücret alınamaz. Buna rağmen bankalar soymaya devam etti, yargı ve yasama seyretti… Yeni yasa ne getirecek? Doğrusu pek ümit var değilim.

Ayıplı malda imalatçı sorumlu olacakmış!? Zaten eski kanunda bu var…

Mesafeli satışlar (internet, tv ve televizyon) bir karmaşa içinde, hatta tam bir soymaca sistemi… Dürüst satıcıları tenzih ederim ama geriye kalana satıcı demeye bile dilim varmıyor. Neden mi? İşte şu sebeplerden: kendilerine satıcı süsü veren bu uyanık tayfası siteleri üzerinde ellerinde olmayan gelen sipariş üzerine ürünü başka yerden temin eden aracılardır. Ya da tüketicinin parasını alan ürünü göndermeyen veya yasal 30 günlük teslim süresini suistimal edip elimizde mal kalmadı diyen dolandırıcılardır. Ve daha birçok neden.

Bu satış sistemine köklü çözüm getirilmelidir. Bir kere bir site kurup kendine satıcı firma süsü verenlere ağır şartlar getirilmelidir. Mesela;
·         Ticaret Odasına kayıt
·         Belirli bir sermayenin yatırılması
·         Cezai müeyyideler
·         Mesafeli satış yetki belgesi
·         Adreste ödeme sistemi
·         Kredi kartı ile ödemelide 14 güne kadar satıcıya ödememe blokajı
·         Malın tüketiciye tesliminin en fazla 14 gün ile sınırlandırılması
·         Firma web sitesinde satışa yetkili olduğuna dair bakanlık yazısının görünmesi
·         Firma iletişim bilgilerinin açıkça belirtilmesi
·         Sesli yanıt sistemin kurulması ve kayıtların en az 2 yıl süre ile saklanması
·         Ürünün üretim menşeinin sitede açıkça yazılması
·         Tüketicinin satıştan vazgeçme hakkını kullanması halinde yaptığı ödemenin en geç 48 saat içinde geri yapılması
·         Tüketicinin satıştan vazgeçme hakkının 14 gün olduğu bilgisinin sitenin görünen yerinde koyu siyah ve büyük punto ile yazılı olması, şartları getirilmelidir.

Hizmet sözleşmelerine “tüketiciyle müzakere edilerek tüketicinin bilgisi, rızası ve onayı dâhilinde sözleşmenin düzenlendiğini ve sözleşmenin onaylı bir örneğinin tüketiciye verildiği” şeklinde tüketicinin şerhinin kendi yazıyla alınması ve imzalaması şartı getirilmelidir.

Hizmet sözleşmelerinin çok ve uzun maddeli karmaşık ifadelerden arınmış, anlaşılabilir olarak düzenlenmesi şartı getirilmelidir.

Tüm sektörlere ait hizmet sözleşmelerinin standart hale getirilerek uluslar arası kabul görmüş yazı fontu, yazı rengi ve en az 12 punto büyüklüğü şartı getirilmelidir.

Elektrik, su, doğalgaz, iletişim ve internet faturalarının ayrıntılarının belirtildiği toplam tüketim miktarının yazıldığı ayrı ayrı olarak birim fiyatı ve ödenecek vergilerin tamamının ayrıntılı olarak belirtilmesi ve sözleşmelerde belirtilen standartlarda hazırlanması şartı getirilmelidir.
YENİ BLOG YAYINDA
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ

Bizi Takip et

Facebook Takip et

Şimdi Saat

UYARI

UYARI: Mesaj gönderirken adınızı, soyadınızı mutlaka yazınız. Görüş, öneri ve şikayetlerinizi uzun yazmamaya özen gösteriniz. Özel isteklerde (Dilekçe vb. gibi) bulunmayınız, isteğiniz karşılanmaz.TÜKETİCİNİN SESİ blogspot.com