Drop

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Akan Pano


widgets

Ekmek İsraf Etmeyin

Tüketici Hakem Heyeti Kararı Nasıl İcraya Konulur Yeni Tüketici Kanunu ve Uygulamaları İle Neler Değişti Tüketici Davalarında Belirsiz Alacak Meselesi Bıktıran SMS Reklamlarını Şikayet Edebilirsiniz Bizi Facebook ve Twitter'dan Takip Edebilirsiniz Bize Yazın Cevap Verelim

18 Haziran 2010 Cuma

MESAFELİ SÖZLEŞMELERDEKİ, ŞEYTANİ OYUNLAR !!!

Tepkiler:  
Aslında her konu kendi mecrasında önem arzeder. Hangi konuyu ele alırsak alalım muhakkak surette bir çoğumuz o konuyla ilgili bir sorun yaşamışızdır. Ama bu haftaki sıralamamızda son zamanlarımızın moda alış veriş şekli elektronik ortamda yaptığımız alış verişleri işleyeceğiz. Millet olarak alış veriş yapmayı severiz vesselam. Kapitalist sistemin üretimi olan (Sevgililer günü, Anneler günü, Babalar günü, günü günü say say bitmez.) Zaten bu yüzdendir ki tüketen bir toplum olduk. İhtiyacımız varmıdır, kesemize uygunmudur hiç bakmayız. Markete girdikmi şaşırırız. Reyonların önünde geçeriz neye elimizi atsak doldururuz market arabasına. Mübarek Sanki yağma hasanın böreği.
Eh alış veriş yapmayı severiz dedik ya girişimcimizde boş durmuyor hani. Yeni yeni alış veriş teknikleri ve şekilleri yaratıyorlar. E tabi ki bu yalnız bizim girişimcilerimizin cin fikirliklerinden de çıkmıyor. Dışarıdan da gördüklerinin aynısını ülkemiz insanlarına doğal olarak sunuyorlar. Bizede ilginç gelir bu değişiklikler.
Bu gün son zamanların gözde alış veriş şekli “Mesafeli satışlar” la ilgili yazmayı uygun buldum, değerli tüketiciler.
Mesafeli satışlar yasada belirtilen tanımı ile internet, telefon, tv ve gazete üzerinden veya diğer iletişim araçlarını kullanarak tüketiciyle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaştırılan sözleşmelerdir.
Bu konuyu birkaç başlık altında değerlendirmek yararlı olacaktır.
• Alış veriş yapılacak firmaların marka bilinirliği ve güvenilirliği,
• Alış veriş yapılan firmanın yasada belirtilen koşullara uygun mal veya hizmet satımı yapıp yapmadığının önceden araştırılması,
• Alış veriş yapmış tüketicilerin yaşamış oldukları mağduriyetlerin çözümündeki , firmanın gösterdiği memnun müşteri olgusu.
Alış veriş yapacağımız firmanın marka bilinirliği ve güvenilirliği;
Bir kere bu tür alış veriş yapmadan önce firmanın çok bilinir bir firma olması doğal olarak bize güven duygusunu vereceği için özellikle bilinen firmaları tercih etmekte yarar vardır. Bu firmaların internet sitelerindeki iletişim adreslerinin hepsinin olması gerekir. İnternet adreslerinin http:// uzantılı olması muhakkak surette olmalıdır.
Alış veriş yapılan firmanın yasada belirtilen koşullara uygun mal veya hizmet satımı yapıp yapmadığının önceden araştırılması;
Genelde bu tür alış verişlerde firmalar internet sitelerinde satacakları malın veya hizmetin tüm özelliklerini ve teknik ayrıntılarını detaylıca vermeleri zaruridir. Satılacak mal ise stoklarındaki adeti belirtmek zorundadır. Ve sattıkları ürünün miktarını bu stok sayısında eksilterek yayınlamak yükümlülükleri vardır. Bu araştırmayı önceden yapmak menfaatimize olacaktır.
Alış veriş yapmış tüketicilerin yaşamış oldukları mağduriyetlerin çözümündeki , firmanın gösterdiği memnun müşteri olgusu;
Hiç zannetmiyorum ki mesafeli sözleşmeler türünden mal veya hizmet alımı yapmış bir tüketicinin sorun yaşamamış olmasını. Çünkü bu tür alımlarda satıcı ya reklamını yaptığı malın kutusunun içine farklı özelliklerdeki bir ürünü koyup gönderir veya aynı reklamda gösterdiği ürünü göndermiştir fakat ayıbı olan bir ürünü ya da kutusunda bulunması lazım gelen ama eksik gönderilen bir koliyi göndermiştir.

Bütün bunlardan sonra özellikle dikkat etmemiz gereken hususlar nelerdir.
• İnternet, telefon, tv veya gazete üzerinde elektronik ortamda karşı karşıya gelmediğimiz bir mal veya hizmet alımı yaparken kişisel bilgilerimizin kötü amaçlarda kullanılmaması için kredi kartı numaramızı veya vadesiz mevduat hesap numaramızı vermemeliyiz. Çünkü malın tesliminin ifa edilmesi yapılmadan satıcı hiçbir surette tüketiciden peşinat alamaz.
• Ürün sipariş edildikten sonra satıcı tarafından malın teslimine ilişkin sürenin en fazla 10 gün uzatılabileceğini bunu da tüketiciye yazılı olarak bildirmek yükümlülüğü bulunduğunu unutmayalım.
• Ürün veya hizmet alımının siparişinin verilmesinden sonra sözleşme 4077 sayılı kanunun 9/A ve kapıdan satışlara ilişkin hükümlerininde içinde kapsadığı 8 ve 9. Maddelerde ve yönetmelikte belirtilen şartlarda yapılması zorunluluktur.
• Tüketiciye malın teslimi esnasında satıştan cayma bildirimi taahhütnamesinin 16 punto iriliğinde olması kaydıyla verilmesi yasanın olmazsa olmaz hükümlerinden biridir.
• Tüketicinin hiçbir gerekçe göstermeden 7 gün içinde cayma hakkının bulunduğunu 12 punto iriliğinde sözleşmede yazılı olması yine yasal bir zorunluluktur. Ayrıca tüketici sözleşme üzerine kendi yazısıyla tarih ve imza koyması halinde sözleşmenin eksiksiz yapıldığı hükmü açıktır.
• Özellikle reklamı yapılan bir ürünün kopyasının alınıp saklanması malın tesliminde veya ileride çıkması muhtemel sorunda bize kanıt olabileceğini unutmamalıyız.
• Dahası her türlü görüşmelerimizi belgelendirmek hak arama noktasında en büyük ispat şeklidir. Çünkü söz anlam ifade etmez, yani söz uçar yazı kalır. Buna çok ama çok ihtimam göstermeliyiz.
Belirttiğimiz gibi bu hususları göz ardı etmemeliyiz, sorun yaşamak istemiyorsak. Bütün bunlara dikkat etmemize rağmen sorunun çıkmaması da mümkün değildir.
Satın alınan ürünün veya hizmetin kullanımı süresi içinde bazı arızalarının çıkması doğal bir durumdur. Bu durumda da diğer yasal haklarımız devreye girer. Yani uzun lafın kısası 4077 sayılı kanun bizi korur. Yeterki biz bu haklarımızı bilelim ve hak arama noktasında gayret ve mücadele gösterelim.
Örnek :
Şikâyet eden : İ.İ.- Kocaeli (18.06.2010)
16.06.2010 tarihinde internet üzerinde ……. Bilişim A.Ş. den sitede reklamının gösterildiği bir adet (X) marka Netbook sipariş ettim. Bedeli olan 457.-TL sını vadesiz mevduat hesabımın numarasını vererek buradan alınmasını onayladım. Siparişim 17.06.2010 günü kargo ile adresime ben işte iken eşime teslim edilmiştir. Ancak ürünün kutusunu açtığımda Netbook’un üzerinde sayısızca çizikler ve klavyesinde yazılarının silinmiş olduğunu gördüm. Belli ki ikinci elde bile satılmayacak ürünü bana yeni ürün diye satmışlar. Firmayı telefonla aradım, durumumu izah ederek netbook’u geri almalarını ödemiş olduğum bedelinde iadesini istedim fakat iade alamayacaklarını dolayısıyla da bedelinin iadesinin mümkün olmadığını söylediler. Bu konuda ne gibi haklarım var ve neler yapabilirim?
Cevap : Sayın Tüketici, öncelikle 4077 sayılı yasanın 9/A maddesi’nden doğan haklarınızı kullanabilir, hak arama mücadelenizi yapabilirsiniz. Şöyleki;ürünü teslim aldığınız tarihten itibaren hiçbir gerekçe göstermeden “Cayma Bildirimi” hakkınız kullanarak satıştan vazgeçebilirsiniz. Bu hakkınızı kullanmamış olsanız bile yine aynı kanunun 4. Maddesi ayıplı mal’larla ilgili hükmünden yararlanarak üründeki ayıbı satıcıya, tüketicinin yazılı olarak bildirme yükümlülüğünüzü yerine getirerek mağduriyetinizin giderilmesini isteyebilirsiniz. Şayet sorununuz satıcı tarafından çözümlenmez ise ikamet ettiğiniz yer veya satıcının bulunduğu yerdeki “Tüketici Sorunları Hakem Heyeti” ne bir dilekçe ile müracaat ederek hakkınızı arayabilirsiniz. Hakem heyetleri ilçelerde kaymakamlıklarda, illerde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerinde bulunmaktadır.
YENİ BLOG YAYINDA
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ

Bizi Takip et

Facebook Takip et

Şimdi Saat

UYARI

UYARI: Mesaj gönderirken adınızı, soyadınızı mutlaka yazınız. Görüş, öneri ve şikayetlerinizi uzun yazmamaya özen gösteriniz. Özel isteklerde (Dilekçe vb. gibi) bulunmayınız, isteğiniz karşılanmaz.TÜKETİCİNİN SESİ blogspot.com