Drop

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Akan Pano


widgets

Ekmek İsraf Etmeyin

Tüketici Hakem Heyeti Kararı Nasıl İcraya Konulur Yeni Tüketici Kanunu ve Uygulamaları İle Neler Değişti Tüketici Davalarında Belirsiz Alacak Meselesi Bıktıran SMS Reklamlarını Şikayet Edebilirsiniz Bizi Facebook ve Twitter'dan Takip Edebilirsiniz Bize Yazın Cevap Verelim

24 Haziran 2010 Perşembe

KAPIDAN HEDİYELİ TUZAKLAR…

Tepkiler:  
Günlerdir bu köşede tüketici hakları ve tüketicinin yaşadığı sorunları ile karşılaştıkları her hangi bir sorun karşısında ne yapmaları gerektiği ve nereye ne şekilde başvurması gerektiğini köşemizde yazmaktayız.
Uzun zamandır bu köşemizi takip eden gönül dostlarımız bilirler son günlerde GSM operatörlerinin kapı kapı dolaşarak 3G teknolojisine ait internet paketi, hat aboneliği gibi satışlar yapmaktadırlar.
Yine geçen haftaki yazımızda mesafeli sözleşmelerdeki tüketicilerin içine düştüğü tuzakları nelere dikkat edilmesi gerektiğini ve bir şekilde mağdur olanlarımızın sorununu çözmesi için neler yapabileceğini buradan yazmıştık.
Bu haftaki yazımızın konusu aynı türden fakat ülkemizin artık kanayan yarası olan bir satış tekniği olan kapıdan satışları geniş bir şekilde inceleyeceğiz.
Bir kere kapıdan Satış nedir ? Bunu kısaca anlatalım. Şöyleki; Bu satış yönteminde alıcılar çoğunlukla önceden haberleri olmaksızın ve hazırlıksız olarak mal ve hizmet icaplarıyla karşılaşmakta ve usta satış teknikleri ve profesyonel pazarlamacılar ile karşı karşıya kaldıkları bir pazarlama metodudur. Ayrıca işyeri, panayır ve fuar gibi satış mekanları dışında da yapılan satışlardır.
• Kimler Kapıdan satış yapabilir.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Kapıdan Satışlara ilişkin usul ve esasları belirleyerek, firmaların “Kapıdan Satış Yetki Belgesi” alması halinde satış yapabileceklerini belirlemiştir.
Ayrıca 4077 sayılı Kanunun ilgili 8. ve 9. maddelerinde ve yönetmelikte tanımlanmış hükümler çerçevesinde satıcının edinimlerini ifa ederken tüketici ile arasında akdedilecek sözleşmenin bakanlık usul ve esasları çerçevesinde belirlenmiş koşullarda düzenlenmesi zorunluluğunu da getirmiştir.
• Sözleşmede Olması Gereken Koşullar;
a) Sözleşme 12 punto iriliğinde koyu siyah yazılmalı,
b) Tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeden Cayma Bildirimi Hakkının bulunduğunu 16 punto iriliğinde koyu siyah yazılı bir taahhütname ile tüketiciye verilmeli,
c) Tüketiciden önceden onu borç altına sokacak evrak düzenlenmesi ve peşinat alınmaması,
d) Tüketicinin sözleşmeyi kendi yazısı ile tarih ve imzasının bulunmaması, hallerinde sözleşme kurulmamış sayılacağından 7 günlük cayma süresi ile borç altına sokan diğer hükümler yok hükmünde sayılacaktır. Ayrıca;
• Bunları Muhakkak Yapınız !
1-)Bu tür satışlarda kapınıza gelen satıcıdan özellikle “Kapıdan Satış yetki Belgesi” nin olup olmadığını mutlaka sorunuz.
2-)Sözleşmenin ön yüzünde satıcının kapıdan satış yetki belgesi numarasını kontrol ediniz.
3-)Yine sözleşmenin bir örneğini yukarıda belirtilen şartların eksiksiz yazıldığını kontrol ederek alınız.
4-)Kesinlikle mal teslimi yapılmadan önce nakit ödeme yapmayınız ve hatta kredi kartı veya mevduat hesabı numarası gibi kişisel bilgilerinizi kesinlikle vermeyiniz.
5-)Öncelikle alacağınız ürünün ihtiyacınıza uygun olup olmadığını düşününüz.
6-)Alacağınız ürünün menşeini, servis ağının yaygınlığını ve kullanma kılavuzunun Türkçe yazılıp yazılmadığını inceleyiniz.
7-)Alacağınız ürünün size satılan bedelinin piyasada önceden araştırmasını yapınız.
8-)Satıcının iletişim bilgilerinin sözleşmede eksiksiz yazılı olduğunu kontrol ediniz.
9-)Ürünün mutlaka faturasını alınız ve bedelinin doğru yazıldığını kontrol ediniz.
10-)En önemlisi bu tür alışverişleri tercih etmeyiniz. Kesinlikle önermiyoruz.

Bir şekilde satıcı tarafından ikna edilip bir malı aldınız. Yukarıda bulunan koşullar satıcı tarafından eksiksiz olarak yerine getirildiğini varsayarsak aldığınız ürünün ayıbı sonradan da ortaya çıkabilmektedir. Bu durumda ürünün size teslim edildiği tarihten itibaren ilk 30 gün içinde bu ayıbı satıcıya, tüketicinin yazılı olarak iadeli taahhütlü mektup ile bildirmesi gerekmektedir. Bu sürelere çok dikkat etmeliyiz.

Çoğunlukla bu tür satışlarda satıcının hedef kitlesi öncelikle yaşlılar ve ev hanımlarımızdır. Satıcı kapıyı çalar evde bulunan kişi kapıyı açar ve satıcı sizin bir hediye kazandığınız durup dururken söyler. Neden durduk yere hediye kazandığımızı da hiç sorgulamadan tamam deriz. Sonra satıcı bu hediyenin verilebilmesi için kendilerinden bir mal almaları gerektiğini belirtip alel acele borçlandırma senedi imzalatılıp bir miktarda peşinat alınıp yangından mal kaçırır misali ortadan birden kayboluverir.

Sonra birden şaşkınlığınızı üzerinizden atar ve aman Allahım ben ne yaptım deyip dizlerinize vurmaya başlarsınız. Ya da şaşkınlığınızı üzerinizden atamaz başınızı ağrıtacak süreci kendiniz bir şekilde başlatmış olursunuz. Başlarsınız orayı burayı telaşlı telaşlı aramayı.

• Böylesi Bir Durumla Karşılaştığımızda Neler Yapmalıyız ?
1. Tüketiciler Birliği’ni 0212/524 82 82 numarasından arayınız. Neler yapabileceğiniz konusunda bilgi alınız.
2. Satıcı Firmaya malın teslim edildiği tarihten itibaren 7 gün içinde “Cayma Bildirimi” ni iadeli taahhütlü mektup şeklinde muhakkak yapınız.
3. Bulunduğunuz il’deki “Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü, Kapıdan satışlar Birimine” şikâyetinizi iletiniz.
4. Yine bulunduğunuz il’deki “Cumhuriyet Savcılığı” na satıcıyı “Nitelikli Dolandırıcılık” suçundan şikâyet ediniz.
5. Bu firmayı (Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, “Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü” ne) şikâyet ediniz.

Bunları yaptıktan sonra satıcının kendisine cayma Bildiriminin ulaştığı tarihten itibaren en geç 10 gün içinde kendisinde bulunan tüketici tarafından verilmiş her türlü kıymetli evrak ile alınmış peşinatı geri ödemelidir. Ayrıca tüketicide bulunan malını 20 gün içinde geri almalıdır.
Bütün bunlara rağmen can sıkıcı şeylerde olmuyor değil.

Örnek: Satıcı, tüketicinin yasal edinimlerini yerine getirmesine rağmen art niyetli olarak tüketiciden aldığı seneti tehdit unsuru olarak kullanmaktadır. Bunun çok örnekleri şikâyet olarak tarafımıza gelmiştir. Efendim neymiş kendilerinin avukat ordusu varmış ( ! ) icra ile neyi var neyi yok evden alıp götürürlermiş…
Ha art niyetli satıcı velevki sizi icraya verdi o zaman ne yapmalıyız ?
Tarafınıza İcra müdürlüğünden tebliğ edilmiş Ödeme emrini teslim aldıktan sonra 7 gün süre içinde haklı gerekçenizide belirtmek suretiyle yasal süresi içinde bir dilekçe ile bu borca itiraz ediniz. İcra takibi duracaktır.

Eğer satıcının haklılığı söz konusu olursa ki bu ihtimal zayıfta olsa mümkündür, icra takibinin devamı için İcra Hukuk mahkemesinde itirazın kaldırılması, takibin devamı ve borcun icra inkâr tazminatı ile hükmedilmesi talebiyle dava açması gerekecektir.

İnşallah böylesi bir durumla karşılaşmamanızı dileriz. Karşılaşırsanızda yukarıda anlatılanların harfiyen tarafınızdan yerine getirilmesi en elzem olanıdır.
Bugün kimbilir bu konuda kaç kişi daha mağdur edilip dertlere düçar olmuştur. Yazımın başında da belirttiğim üzere tüketici olarak ne kadar bilinçli olursak o kadar az mağduriyet yaşamış hatta hiç yaşamamış olacağız. Haklarımızı bilelim, bilmiyorsak öğrenelim , öğrenmek için çaba sarfedelim. Belki bize o an lazım olmayabilir ama unutmayalım ki en yakınımızdaki bir sevdiğimizin başına benzeri bir durum gelse işte o an o bilgi çok fayda edecektir. En azından hayır duasını alıp huzur içinde olacağız.

Nasıl Dilekçe Yazmalıyız.
A- Cayma Bildirimi (FİRMAYA)
CAYMA BİLDİRİMİ İHTARNAMESİ
İhtar Edilen :
Adresi :
İhtar Eden :
Adresi :
İhtar tarihi :
İhtar konusu :
Açıklamalar :1-)……………………. Tarihinde kapıma gelen satıcıdan ……… adet …………….. marka ………………. Ürünü …………………………. TL ile satın aldım.
2-)Ürüne ………………… TL peşinat ödedim.
3-)Sözleşmenin bir örneği tarafıma bırakılmamış, ………………… TL de senet imzalatılmıştır.
4-)Yasal süresi içinde Cayma Bildirimi Hakkımı kullanarak bu satıştan vazgeçiyorum.
5-)4077 Sayılı tüketicinin korunması hakkındaki kanunun ilgili 8.maddesi hükümleri gereğince benden alınmış …………… TL peşinat ile imzalatılmış her türlü kıymetli evrakın işbu bildirimin tarafınıza ulaştığı tarihten itibaren 10 gün içinde tarafıma iade edilmesini, bende bulunan malınızı 20 gün içinde teslim almanızı, aksi takdirde hakkınızda ilgili kurumlara şikâyette bulunacağımı ve yasal yollara başvurmak zorunda kalacağımı İHTAR’en bildiririm. / /2010
Cayma Bildiriminde Bulunan (Adı, Soyadı ve İmzası)
B- Hakem Heyetine Dilekçe
(Hakem Heyetleri İlçe kaymakamlıkları ile, İllerde sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerinde Bulunmaktadır.)
T.C.
……………………….. KAYMAKAMLIĞI
(Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’na)

Şikâyetçi :
Adresi :
Tel & E- Posta :
Şikâyet Edilen:
Adresi :
Şikâyetin Parasal
Değeri :
Şikâyet Tarihi :
Şikâyetin Konusu: Kapıdan Satış.
Açıklamalar :1-)…………….. tarihinde kapıma gelen satıcıdan ……… adet ………… marka …………….. ürünü …………………. TL bedel ile satın aldım.
2-)Bu ürünün satışında satıcıya ……………………… TL peşinatı nakit olarak ödedim.
3-)Satıcı tarafından sözleşmenin bir örneği bana verilmemiş olup, benden senet imzalatılarak alınmıştır.
4-) Yasal süresi olan 7 gün içinde cayma Bildiriminde bulundum. Ancak buna rağmen mağduriyetim halen devam etmektedir.
5-)4077 sayılı tüketicinin korunması hakkındaki kanunun ilgili 8.maddesi açık hükmü gereğince bütün edinimlerimi tüketici olarak yerine getirmeme rağmen satıcı mağduriyetimi çözmemiş bu nedenlerden dolayıdır ki işbu şikâyetimi hakem heyetinize yapmak zaruretim hâsıl olmuştur.
HUKUKİ SEBEPLER :4077 SAYILI KANUN İLE İLGİLİ DİĞER TÜM MEVZUAT HÜKÜMLERİ.
SÜBUT DELİLLERİ :Cayma bildirimi, posta gönderi ekleri, ödeme belgesi, tanık, bilirkişi vd. ispata yarar her türlü delil.
SONUÇ VE İSTEM :Yukarıda arz ve izah edilen sebeplerden ötürü;satıcının edinimlerini eksik yerine getirmesi dolayısıyla sözleşmenin iptalini, ödemiş olduğum peşinatın tarafıma iadesini, bu satıştan dolayı borçsuz olduğumun kararının verilmesini saygıyla arz ve talep ederim. / /2010
Şikâyet Eden (Adı, Soyadı ve İmzası)

C- Cumhuriyet Savcılığı’na Dilekçe
CUMHURİYET SAVCILIĞI’NA
Tarih : ….. / …. /2010

Şikâyet Eden:
Adresi :
Şikâyet Edilen:
Adresi :
Şikâyet Konusu:Nitelikli Dolandırıcılık.
Vakıa : 1-) …………………. Tarihinde kapıma gelen satıcı hediye kazandığımı dolayısıyla bu hediyeyi alabilmem için kendilerinden bir ürün satın almam gerektiğini söyleyerek bana ………… adet …………. Marka ………… ürünü ……………… TL de peşinat alıp, ……………………. TL lik de Senet İmzalatarak birden ortadan kaybolmuştur.
2-)Kendisine yazılı ihtar’da bulunmama rağmen cevap vermemiş telefonlarımıda karşılık vermemiştir.
3-)Kendisinde bulunan imzalamış olduğum seneti icraya vereceğini belirterek üstü kapalı olarak beni tehdit etmiş, yazılı ihtarıma rağmen kendisinde bulunan kıymetli evraklarımı ve aldığı nakit peşinatı bana teslim etmeye yanaşmamıştır.
4-)Satıcı “Nitelikli Dolandırıcılık” yaparak beni mağdur etmiştir. İşbu nedenlerden dolayı muhatabım satıcının cezalandırılmasını saygıyla arz ve talep ederim. / /2010
Şikâyet Eden
(Adı, Soyadı ve İmzası)
YENİ BLOG YAYINDA
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ
TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ- YAYINDA - TÜKETİCİ HUKUKU AKADEMİSİ

Bizi Takip et

Facebook Takip et

Şimdi Saat

UYARI

UYARI: Mesaj gönderirken adınızı, soyadınızı mutlaka yazınız. Görüş, öneri ve şikayetlerinizi uzun yazmamaya özen gösteriniz. Özel isteklerde (Dilekçe vb. gibi) bulunmayınız, isteğiniz karşılanmaz.TÜKETİCİNİN SESİ blogspot.com